Goochelen voor een zakelijk publiek is een bijzondere tak van de sport. Ik merk dat veel collega’s de nuances die hierbij komen kijken onderschatten. Daarom leg ik in deze blog uit waarin goochelen voor bedrijven verschilt van goochelen voor particulieren en hoe je als artiest het verschil kunt maken tijdens een bedrijfs-event.
Corporate Magic is Goochelen +
Als je gewend bent om voor particulieren of non-profit organisaties op te treden dan ga je er meestal van uit dat je uitsluitend wordt geboekt voor om voor vermaak te zorgen. Ook in de bedrijfssfeer wordt er van je verlangt dat je voor passend entertainment zorgt, maar daar is de kous nog niet mee af. Vaak is er nog een secundair doel waarvoor je wordt ingezet: het kan zijn dat je wordt gevraagd om te helpen met het lanceren van een nieuwe visie of een nieuw product, of dat je helpt om een bepaald thema (bijvoorbeeld ‘Veiligheid’) aan de orde helpt te stellen.
Als goochelaar moet je daarom, naast je trukendoos, ook een grote flexibiliteit en creativiteit meenemen. Daarnaast is het erg belangrijk dat je goed luistert naar de opdrachtgever en doorvraagt: waar gaat het nu eigenlijk om? Wat hoopt de opdrachtgever te realiseren met dit event? Daar moet je als artiest zo snel mogelijk achter komen en op inspelen.
Corporate Magic is Representatief
Dit klinkt misschien heel gek, maar: als artiest op een bedrijfsfeest vertegenwoordig je de managers en CEO’s van dat bedrijf. Wat ik daarmee bedoel is dat je als goochelaar meebeweegt in de manier waarop het bedrijf zich wenst te presenteren. Daarom moeten jij en je attributen en gelikt uitzien en moeten je verhaal en presentatie strak in elkaar zitten. Zorg er dus voor dat je je kostuum bijtijds naar de stomerij brengt en dat je een pakje speelkaarten op tijd vervangt.
Veel goochelaars gebruiken dezelfde presentatie voor zowel zakelijke als particuliere feesten. Ik ben van mening dat je verhaal moet aansluiten bij je doelgroep en dat een zakelijk publiek écht een andere doelgroep is dan, bijvoorbeeld, de gasten bij een familiefeest. Hoe informeel een bedrijfsfeest ook mag lijken: bedenk dat iedere gast zich bewust is van het feit dat hij of zij uiteindelijk nog steeds op de werkvloer staat – en daar gelden nauwere sociale regels dan thuis.
Corporate Magic is Professioneel
Een hobby-goochelaar die af en toe bijklust op een familiefeest valt het te vergeven als deze niet weet hoe hij in een microfoon moet praten. Als professioneel artiest in een corporate setting word er van je verwacht dat je weet hoe je in de spotlight moet staan en dat je weet wat een ‘Italiaantje’ is. De lat ligt in de zakenwereld nu eenmaal een stuk hoger en met amateurisme op het gebied van techniek en presentatie kom je niet meer weg.
Desondanks verbaast het mij nog steeds om te zien hoeveel professionele goochelaars blunderen op het podium. Ze vergeten hun tekst, hebben een rommelig decor of ze gaan volledig de mist in met hun timing. Ik wil niet beweren dat al míjn optredens altijd vlekkeloos verlopen, maar er zijn écht een aantal dingen die makkelijk zijn om te vermijden. Vaak komen dit soort blunders voort uit onervarenheid.
Corporate Magic is High Concept
Niet elke truc is geschikt voor een zakelijke doelgroep; dat spreekt voor zich. De nachtmerrie van elke event-planner is dat een goochelaar zijn kindershow voor een zaal met hoogopgeleide congresgangers gaat lopen vertonen. Gelukkig komt dat naar mijn weten niet zo vaak voor. Maar… zelfs binnen het ‘trucs-voor-volwassenen-segment’ van de goochelwinkel is nog steeds een hoop materiaal te vinden dat uiterst ongeschikt is om bij een bedrijfsevent te vertonen.
De vraag die ik mijzelf bij het selecteren van routines voor mijn zakelijke acts stel is: wat zegt deze truc nu eigenlijk over mijn capaciteiten als goochelaar? Een muntje laten verdwijnen is leuk, maar in de 21e eeuw volstaat dit nauwelijks nog als hoogwaardige goochelkunst. De trucs die mijn voorkeur hebben zijn ijzersterk, makkelijk na te vertellen en vereisen (schijnbaar of daadwerkelijk) een bijzondere vaardigheid.
Tot slot
Veel professionele goochelaars zijn zich bewust van het feit dat je met goochelen bij een bedrijfsfeest meer kunt verdienen dan met goochelen voor particulieren. Daar staat tegenover dat er ook meer van je wordt verwacht. Het kost gewoon meer tijd en investeringen om in een zakelijke context goed te presteren. Dat gezegd hebbende: Corporate Magic is een mooi vak en ik wens iedereen die hier carrière in wil maken veel succes toe!