Ga je een goochelaar boeken? Zo kom je er achter of iemand kwaliteit levert…

Een goede goochelaar kan een waanzinnig leuke toevoeging zijn aan een bedrijfs- of personeelsfeest. Maar: goochelaar is een vrij beroep. Iedereen die dat leuk vindt mag zichzelf goochelaar noemen. Dat betekent dat er vanuit de beroepsgroep geen garantie is voor een bepaalde kwaliteit – zoals dat bij advocaten, apothekers en accountants wel het geval is.

Als je van plan bent om een goochelaar in te huren is het daarom verstandig om een tikje wantrouwend te werk te gaan. Goochelaars zijn immers meester in luchtkastelen bouwen. Als potentiële klant ben je geneigd om aan sommige zaken méér waarde te hechten dan aan andere dingen. In deze blog bespreek ik welke dingen écht wat zeggen over het niveau van een artiest – en welke niet.

Disclaimer: ik ben zelf professioneel goochelaar en uiteraard volledig partijdig: aan het eind van de dag wil ik natuurlijk dat men míj boekt. Desondanks heb ik een vrij goed overzicht van wat mijn “concullega’s” zoals uitspoken en weet ik precies waar ík naar zou kijken als ik een goochelaar zou boeken:

 

Let op deze dingen:

Beeldmateriaal:

Natuurlijk is de ene goochelaar wat fanatieker met het vergaren van foto’s en videomateriaal dan de ander. Toch is het goed om te kijken of een goochelaar wat ‘actie-plaatjes’ op zijn website heeft staan. Deze geven vaak een goed beeld van hoe een goochelaar te werk gaat, hoe het podiumbeeld eruit ziet en soms hoe de mensen reageren. Bedenk dat goochelaars alleen iets plaatsen als ze zélf denken dat het hen helpt om zichzelf te verkopen. Heeft een goochelaar geen of weinig foto’s van zijn optredens op zijn website staan, dan kun je je afvragen hoe dat komt. Mijn indruk is dat goochelaars die méér beeldmateriaal kunnen laten zien in de regel ook vaker optreden.

Algemene Voorwaarden:

Een professioneel artiest heeft zijn Algemene Voorwaarden doorgaans inzichtelijk gemaakt door deze op zijn website te zetten. Hierbij is het vooral belangrijk dát er Algemene Voorwaarden zijn. Dit geeft aan dat de artiest heeft nagedacht over hoe hij zijn diensten levert en welke zaken hij hierbij belangrijk acht. Slim om hier even naar te kijken dus.

Duidelijk contact:

Voor mij is dit het belangrijkste signaal dat iemand toegewijd is aan zijn klanten. Een goochelaar die onderhoudend is in zijn communicatie is vaak net zo onderhoudend op het podium. Een goede professional reageert vlot op zijn berichten, stuurt altijd een offerte en is helder over de condities waarin het optreden plaats moet vinden.

Bij kerels die het ‘snel even willen regelen’ moet je extra goed opletten. Vraag altijd om een afspraakbevestiging waarin duidelijk staat weergegeven wanneer, waar en waarvoor je de artiest boekt.

 

Deze signalen zijn minder belangrijk dan je denkt:

Google Adds:

‘100% succes’; ‘Nr 1. Beste Keuze’, ‘Gegarandeerd TOP’. Dit soort superlatieven kom je al snel tegen als je op Google naar een goochelaar zoekt. Deze kreten moet je vooral met een korreltje zout nemen: al deze garanties en kwalificaties zijn vaak door de artiest zelf verzonnen. Er is in Nederland geen enkele organisatie die goochelaars systematisch test (of heeft getest) op hun kundigheid. In Nederland worden wel regelmatig Nationale Kampioenschappen georganiseerd. Hoewel de prijzen die tijdens deze kampioenschappen worden uitgeloofd slechts een beoordeling geven van één act op één moment, kun je in ieder geval stellen dat de goochelaars die deze prijzen hebben gewonnen zichzelf voor de leeuwen hebben durven te gooien. Op deze website vind je alle prijswinnaars van de afgelopen jaren.

Recensies:

Dit klinkt misschien gek – ik loop immers zelf ook met mijn mooie recensies te pronken – maar een hoop goochelaars hebben goede recensies terwijl ze toch wisselende kwaliteit neerzetten. Hoe kan dat? Omdat ze niet elke klant om een recensie vragen! Neem goede recensies vooral mee in je oordeel, maar bedenk dat het dat ze schetsen waarschijnlijk iets rooskleuriger is dan de werkelijkheid. Overigens zijn reviews op Google, Kiyoh en trust-pilot een stukje betrouwbaarder dan reviews op de website van de artiest zelf.

Platform:

Veel goochelaars prijzen zichzelf aan via boeking-platforms of advertentie-sites. Dat een goochelaar op zo’n platform te vinden is zegt weinig over de kwaliteit die hij levert. Dit soort organisaties doen zelden background-checks op de artiesten die ze adverteren en je kunt jezelf meestal in vijf minuten voor zo’n website aanmelden.

 

Nog één extra tip:

Hoewel er geen officiële vakbond is voor goochelaars kan het geen kwaad om even te kijken of de goochelaar die je wilt boeken actief is voor Stichting Magic Care. Deze stichting zet goochelaars in om kinderen die een moeilijke situatie zitten een leuke middag te bezorgen. Magic Care selecteert haar goochelaars erg zorgvuldig; niet elke goochelaar is immers in staat om op een tactische manier met kwetsbare kinderen om te gaan. Staat de goochelaar op deze lijst? Dan is dat een goed teken.

Gerelateerde artikelen:

Janse Heijn

Goochelaar en Mindreader

Janse Heijn biedt passend vermaak in het bedrijfsleven. In deze blog schrijft hij met grote regelmaat artikelen over drie thema’s: het organiseren van bedrijfsfeesten, goochelaar als vak en het inzetten van artiesten bij zakelijk events.

cropped-Bedrijfs_Goochelaar_Janse_Site_Icon.png
Mijn favoriete artikelen
Janse's Acts